Otvaraš novine, časopise, portale, izlaziš na ulicu, u dućan, kod frizera, a svi već nekoliko godina unatrag pričaju o trendu (ili pak potrebi?) zdrave prehrane. Zvuči ti poznato? Sve je više bio brandova i shopova, a umjesto sendviča na posao se nose smoothie-i, no „misliš li da znaš što jedeš“? Pitanje je to koje Marko Kozjak postavlja tebi! I meni.
Gradeći višegodišnje iskustvo u prehrambenoj industriji upoznao je on i njenu crnu stranu. „Misliš li da znaš što jedeš“ nije samo pitanje, to je i uvod u problematiku s kojom ćemo te u nadolazećim redovima upoznati.
Možemo li biti sigurni da je „domaći proizvod“ uistinu domaći, bez informacije o podrijetlu? Potaknut tom nedoumicom Marko je, zajedno s kolegom Nikolom Vidom, odlučio stati na kraj deficitu transparentnosti u prehrambenoj industriji, te svojoj djeci na stol poslužiti provjereni obrok.
Osnovali su tada tvrtku i platformu imena VeeMee, kroz koju jednim klikom smartphonea ili pak skenom QR koda (na kojem je implementirano pitanje s početka priče) saznaješ što zapravo jedeš. Jedan sken dovoljan je da u potpunosti razumiješ podrijetlo namirnice koju želiš kupiti. Platforma se povezuje na PID profil – identitet proizvođača, olakšava standardizaciju i nudi potrebne informacije o proizvođaču i hrani. Ako ti zvuči komplicirano – nije! Ljepota ove platforme leži upravo u njenoj jednostavnosti – da bi skenirao QR kod ne moraš niti imati aplikaciju VeeMee, već je dovoljno upaliti kameru (koja već ima integrirano učitavanje QR koda) kako bi registriranim kodom automatski povezala proizvod na njihovu bazu podataka. I to je sve. U jedinici vremena imaš podatke o proizvođačima i njihovim proizvodima, certifikatima i kapacitetima, njihovim partnerima i dobavljačima, kao i o tržišnim vijestima i trendovima! Kao takva, ova platforma jedinstvena je na Hrvatskom, ali i Europskom tržištu.
Živimo u svijetu gdje ljudi, posebno mladi, ne biraju samo proizvod već onoga tko mu je „udahnuo život“. U moru jednakih samo onaj koji nudi dodatnu vrijednost naći će svoj put do njih.
Kao da poticanje svijesti o hrani koju konzumiramo (dodatna vrijednost za kupca), a samim time i jačanje lojalnosti potrošača koja doprinosi prodaji proizvoda (dodatna vrijednost za proizvođača) nije dovoljno, VeeMee je promotor hrvatskih proizvoda u pravom smislu te riječi. Naime, Google Analytics otkiva kako je jedini kontinent do kojeg platforma nije stigla – Antartika. Putem nje s hrvatskim proizvodima i proizvođačima upoznaju se oni koji za Hrvatsku možda nikad nisu ni čuli. Upravo zato vjerujemo kako njihovo željeno tržište – tržište izvan Europske unije dolazi na njihova vrata prije negoli oni sami na njega.
Ako Marka pitate koji im je cilj on će vam odgovoriti: „Postati neutralni certifikat za sljedivost hrane te omogućiti smanjenje otpada hrane“!
Već sada se u VeeMee-u radi na smanjenju količine bacanja hrane, a hvalevrijedni rezultati ne izostaju. U posljednjih 12 mjeseci spasili su više od 400 tona hrane tako što su preuzeli dio logističkog procesa na sebe i direktnu komunikaciju s dobavljačima i proizvođačima. Za njih povrat ili bacanje robe zbog krive deklaracije, oštećenja, potrgane europalete ili kutije, nije opcija. „Roba s greškom“ putuje u njihovo skladište, odakle ju kroz 24 sata vraćaju u trgovački lanac. Sav višak robe odlazi pak u food outlete.
Tehnologija se mijenja iz sekunde u sekundu, a kako bi išli u korak s njom, sljedeći projekt povezan je s umjetnom inteligencijom (AI). Riječ je o razvoju algoritma koji bi omogućio da se sljedivost, odnosno porijeklo proizvoda očita skeniranjem proizvoda i bez QR kod-a!
Sad kad sve ovo znaš, krastavce i rajčicu na kojima usred zime piše da su „hrvatski domaći proizvod“ možeš i provjeriti, jer tko zna, možda upravo ti otkriješ u kojem je dijelu Hrvatske moguće proizvesti ljetno povrće zimi.