Posljednjih tjedana zaredali su se veliki uspjesi naših startupova – prestižne međunarodne nagrade, lansiranja proizvoda na domaće i strana tržišta i značajne investicije. Mi smo danas na Business over Breakfastu fokus stavili na financiranje startupova kroz realizaciju investicija dobivenih od strane VC fondova i privatnih investitora.
Financiranje startup projekata uvijek je izazovno, bez obzira radi li se o prikupljanju financijskih sredstva za početak poslovanja ili pak za daljnji razvoj i širenje na postojeća ili nova tržišta.
Različiti načini financiranja sa sobom nose različite razine rizika i različitu količinu uloženoga napora za njihovu realizaciju. Izvor financiranja diktira i činjenica o tome u kojoj se fazi razvoja vaš startup trenutačno nalazi. Učenje iz stručne literature i ostalih dostupne relevantnih sadržaja, prihvaćanje savjeta onih koji su kroz ovaj proces već prošli i određivanje vlastitog cilja dio su obavezne pripreme. A kada ste dobro pripremljeni, pogreške do kojih svakako dolazi po putu (i koje su najbolji učitelji) svode se na minimum.
O financiranju svojih projekata govorili su Darko Jovišić, direktor i suosnivač startupa Robotiq.ai i Edo Mujkić, direktor i suosnivač startupa B!TE ME Nutrition.
Robotiq.ai radi na razvoju softverskih robota za potrebe velikih sustava. Prošloga tjedna ovaj je startup objavio vijest o ostvarenoj investiciji češkog fonda J&T Ventures u iznosu od ukupno 900.000,00 eura. Proces pripreme za investiciju i učenja kroz pripremu bio je zahtjevan.
Zato je izvrsno bilo slušati Darka koji je sa ZICER zajednicom podijelio vrlo konkretna iskustva. Priprema je trajala otprilike dvadesetak mjeseci. Sam razvoj proizvoda, koji je Robotiq.ai financirao kroz monetizaciju vlastitih usluga na tržištu te kroz jednu manju pre-seed investiciju, prethodio je ovoj pripremi i trajao jednako toliko.
Darko nam je ispričao: Prva stvar koju morate znati prije negoli uđete u VC priču je kakav je to zapravo put. Jednom kada uđete na VC tračnice, teško da ćete iz njih izaći. Tu dolazite do očekivanja u smislu rasta i skaliranja. VC očekuje rast od barem 100% na godišnjoj razini. Ukoliko nemate takvu viziju i rast od 50% vam je super, možda VC financiranje nije za vas. Bitno je u kojoj se fazi nalazi vaš startup u trenutku kada tražite investiciju. Bitno je imati i validaciju proizvoda kao dokaz da taj proizvod vrijedi. Ako imate proizvod, korisnike i prihod od prodanih proizvoda, to već značajno podiže vašu poziciju na ljestvici za uspjeh. Naravno, to sve morate upakirati i predstaviti kroz kvalitetan pitch.
Darko je savjetovao startupovima koji kreću prema VC fondovima da svakako naprave istraživanje fondova prije nego li im pristupe i obrate pažnju na njegovu starost. Generalno gledano, mlađi fond osigurava dužu perspektivu. Korisna stvar je, kaže Darko, ako startup otvori svoj profil na Crunchbaseu. Ovu platformu prati veliki broj fondova koji, kada naiđu na startup koji ih zanima, stupe s njim u kontakt.
Priču o razvoju svoga startupa ispričao je i Edo Mujkić, direktor i suosnivač B!TE ME Nutritiona.
B!TE ME je brend prirodne sportske prehrane kojeg su 2017. godine pokrenuli braća Edo i Luka Mujkić. Nakon dvogodišnjeg razvoja stvorili su liniju 100% prirodnih proizvoda. Danas se nalaze na tržištu zapadne Europe, a uskoro planiraju i izlazak na tržište SAD-a.
Dobra analiza tržišta dovela ih je do potpunog zaokreta od početne ideje. Naime, u ZICER su došli s idejom o razvoju aplikacije koja će biti nutricionistički asistent na dlanu. Razvojem aplikacije i praćenjem onoga što se događalo na tržištu zaključili su da je novac koji bi trebali uložiti, ne toliko u sam razvoj aplikacije koliko u njezinu promociju aplikacije, ogroman. Tada su uvidjeli kako će biti puno jednostavnije prvo lansirati fizički proizvod koji se, jednako kao i aplikacija, obraća osobama kojima je u fokusu zdrava prehrana. Tako su se odlučili približiti ciljnoj skupini koja će kasnije biti zainteresirana i za njihovu aplikaciju. 2018. godine pridružili su se Startup Factoryju i tada je počelo prvo pivotiranje. Krenuli su u proizvodnju fizičkog proizvoda.
Edo nam je ispričao:
U početku je to bila ručna proizvodnja. Znali smo da proizvod pošto poto trebamo plasirati bilo gdje na police. Prvo prodajno mjesto su nam bili Vivas caffe barovi gdje smo imali dobru vidljivost i super platformu za testiranje proizvoda i reakcije kupaca. Na dnevnoj smo bazi radili intervjue s kupcima, a više od 1000 osoba je testiralo naše proizvode. Primili smo sugestije i ideje koje su nam pomogle pri usavršavanju proizvoda. S pričom o uspješno plasiranom proizvodu bili smo spremni zatražiti pre-seed investiciju. Obratili smo se firmama iz prehrambene industrije koje su se po svome profilu uklapale u našu viziju o izlasku na međunarodno tržište.
I nastalo je kvalitetno partnerstvo. B!TE ME Nutrition se povezao sa slovenskom tvrtkom Medex. Medex je jedan od vodećih europskih proizvođača prehrambenih dodataka na bazi pčelinjih i drugih prirodnih proizvoda.
Od Medexa je B!TE ME dobio pre-seed investiciju koja im je bila dovoljna za proširenje tima i postavljanje brandinga.
O pozicioniranju kroz razrade brand strategije Edo je rekao:
Znali smo da se želimo obratiti anglosaksonskom govornom području, a znali smo i da tržište traži nešto više hrabrosti u brandingu. Zato smo nazvali naš brand B!TE ME. Nakon brandinga bila nam je važna distribucija. Tu nam je također Medex kao strateški partner omogućio fantastičnu distribuciju kroz svoje kanale u Sloveniji. Počeli smo prodaju u Njemačkoj, Poljskoj i Danskoj. Idemo i prema britanskom tržištu, a najesen krećemo i na američko tržište. Sve te korake, naravno, trebamo financirati tako da sada tražimo novu rundu investicija.
Edo je rekao kako su si za cilj zadali na kvartalnoj razini ostvarivati 150% rasta prodaje. Trenutačno pokušavaju kroz redovno poslovanje sa što manje vanjske investicije doći do prihoda koji im omogućavaju organski rast.
B!TE ME veliki fokus stavlja na marketing. Zahvaljujući velikoj prisutnosti u medijima počela nas je prepoznavati investitorska zajednica te zahvaljujući tome na tjednoj bazi primamo različite ponude za investiranje. – kaže Edo.
Kada podvučemo crtu, Darko i Edo su se složili kako je za zatvaranje investicije presudan tajming i validacija. Što se tiče operativnog dijela, dobar izbor kvalitetnog računovodstva koje kompetentno može pratiti potrebe startupa je krucijalno.
Na Business over Breakfastu upoznali smo i dva naša nova stanara – SENSEI TECH koji razvija napredna digitalna rješenja za upravljanje privatnim medicinskim ustanovama te Korita Ćurić kojima su u fokusu mobilna rješenja za punjenje električnih vozila. S ovim startupovima bolje ćemo vas upoznati uskoro!
Business over Breakfasta druženja ZICER organizira ekskluzivno za svoje korisnike kako bi povezali zajednicu u razmjeni znanja i iskustva.