Frane Šesnić, direktor ZICER-a i inicijator Startup Factory i Global Growth programa, s novom je generacijom naših startupova mapirao ključne točke od ideje do ostvarenja cilja. Donosimo neke:
- Ljudi su kreativna bića. Zato je prirodno da imamo ideje. One najčešće dolaze iz potrebe da riješimo neki problem. Kada u rješavanju pronalazimo osobnu motivaciju, korak smo bliže njezinoj realizaciji koja neće uspjeti ako za nju nemamo resurse. A resursi bez kojih ćemo teško zakoračiti dalje su znanje, iskustvo, vrijeme i financijska sredstva.
- Tijekom posljednjih deset godina okruženje se znatno promijenilo, kreativnost i inovativnost se potiču, a to je dobro za sve.
- Postoji više strahova vezanih uz ideju. Dva najveća su da ideja nije dovoljno dobra i da će nam je netko ukrasti. Te strahove treba nadići. Zato smatram da je ideju dobro komunicirati prema van. Kroz razgovor s drugima, otkrit ćete njezin puni potencijal. Jer, najčešće kreator ideje na nju gleda kroz idealiziranu sliku. Tržište jedino može dati odgovor vrijedi li ona ili ne.
- Kada odlučite realizirati poslovanje nužno je definirati cilj. Zato prvo pitajte sebe što sa svojim poduzetničkim pothvatom želite postići. Neki ljudi žele sami koristiti proizvod koji razvijaju, drugi od njega žele stvoriti održivi biznis, treći pak žele svijet učiniti boljim mjestom za život. Svi ovi ciljevi su dobri ako kroz posao uspijevate ostvariti osobnu održivost.
- Zato smatram da je uspjeh kada osoba sama sebi isplati plaću. Kada isplati plaću drugome to je još veća stvar, a ako je to što radite i društveno odgovorno, postigli ste ogroman uspjeh.
- Rizik je sveprisutan. Često je predvidljiv, a nekada i nepredvidljiv. Pokušajte predvidjeti što više rizika. Rizike je dobro zapisati, podijeliti unutar tima i razviti strategiju kako se s njime nositi.
- Često je najveći rizik zadržati skladnost tima. Jer odlazak člana tima, ili dolazak novoga, uvijek mijenja dinamiku u timu.
- Multidisciplinaran tim je važan za uspjeh. Komplementarne i heterogene kompetencije članova tima je krucijalna. Ovakva struktura će omogućiti da se svaka osoba bavi onim područjem u kojem je najbolja. Jer, u timu je često nezgodno, a može postati i konfliktno, kada se više osoba istovremeno bavi jednim te istim poslom.
- Ljudi su najveća vrijednost zato o timu treba razmišljati od prvoga dana stvaranja biznisa.
Kroz predavanje dotakli smo se i tema regulatornog okvira, marketinga, izvora financiranja, tržišta i likvidnosti. Sve navedeno može se povezati jednom činjenicom koja glasi da se okruženje stalno mijenja i da jedino kontinuirana prilagodba osigurava preživljavanje.