Poslovni život Tomislava Bronzina već gotovo dva desetljeća temelji se na informatičkim i poslovnim inovacijama. Razgovarali smo s njime o tome: kako dolazi do ideja i kako mu je uspjelo većinu onoga što je smislio – komercijalizirati.
Tomislav Bronzin magistar je i inženjer elektrotehnike, poduzetnik i predsjednik uprave tvrtke Citus. Tomislav je nagrađivani inovator koji je (sa svojim timom) od međunarodnih žirija dobio više od 40 nagrada za razne proizvode te je vlasnik nekoliko patenata.
- Kako definirate inovaciju u ICT industriji – prije svega u softverskoj industriji, ali i u poslovnim modelima koje koristite u svojoj tvrtki?
To me često pitaju. To su me pitali u Izraelu, odnosno na Palestinskom teritoriju, gdje sam na tu temu održao predavanje pod nazivom Why we need Innovation Framework and Centre of Competences? Inovacija je nedjeljiv dio svakog uspješnog poslovanja, posebno u IT tvrtkama koje se bave razvojem softvera. Stvaranje novih ideja, proizvoda i usluga nije lako, a to je posebno teško u malim IT tvrtkama. Zato je potrebno stvarati kulturu inoviranja koja omogućava djelatnicima da budu kreativni i da aktivno doprinose konkurentnosti tvrtki u kojima rade. Kad formaliziramo kulturu inoviranja, ona postaje inovacijski okvir/model (framework) kroz koji svaka ideja biva iskušana, unaprijeđena i dokumentirana.
U Citusu smo od svojih početaka prepoznali potencijal inovacija, a uz potporu tadašnjeg tima Tehnološkog parka Zagreb, na čelu s magistrom Ožanićem, počeli smo formalizirati procese koji dovode do inovacija – možda će to nekome biti čudno, no mi smo to napravili kroz implementaciju sustava unapređenja kvalitete ISO 9001. Danas mnoge tvrtke uvode ISO 9001 iz krivih razloga, no mi smo prije 13 godina htjeli postaviti okvir kroz koji ćemo unapređivati kvalitetu svojeg poslovanja upravo korištenjem inovacija! Svako, pa i malo poboljšanje koje omogućava da se tvrtka i njezini proizvodi ili usluge diferenciraju na tržištu i budu konkurentniji, nama je vrijedno! U tehnološkim inovacijama kao tvrtka i tim postižemo iznimne rezultate, no danas su jednako važne, ako ne i važnije, inovacije u poslovanju – čemu i mi u posljednje vrijeme posvećujemo puno pozornosti.
- Kako prepoznajete poslovne prilike koje mogu dovesti do inovacija? Opišite nam misaoni proces koji vas dovodi do toga.
Čitav niz godina organiziramo jedinstvenu konferenciju na ovim prostorima – MobilityDay. Pritom smo svake godine iznova, gotovo od nule, stvarali poslovno-informatičku infrastrukturu potrebnu za taj događaj. To nas je navelo na stvaranje platformeConference@Net, koja omogućava planiranje, pripremu i organiziranje radionica, događanja ili konferencija, i to na principu samouslužnog servisa smještenog u računalni oblak. Tome smo dodali ideje poput povezivanja s društvenim mrežama i prilagodili sučelje raznim veličinama ekrana te ga pripremili za upravljanje dodirom (touch).
Danas to izgleda kao opis svakog dobro projektiranog weba, no 2009. godine to su bile nove ideje, a već 2010. i 2011. dobili smo potvrde da smo na pravom putu nizom zlatnih medalja za inovacije u Hrvatskoj, SAD-u, Tajvanu, Koreji itd. Usto, te smo iste godine primili i priznanje od Hrvatske gospodarske komore – Zlatnu kunu za najinovativniju tvrtku, kao i Hrvatski kvocijent inovacije za najmanju malu inovativnu tvrtku uz bok Ericssonu Nikola Tesla i Brodarskom institutu!
- Kad vam neka ideja padne na pamet, kako prikupljate dodatne informacije o njoj, kako osmišljavate pokuse koji će ju ili potvrditi ili odbaciti?
Iako sam ja voditelj tima, ideje ravnopravno dolaze od svih članova i mi ih dijelimo. Često surađujući na projektima sa stručnjacima raznih profila, ako dobro ih slušate, možete prepoznati priliku da isprobate novu ideju. Takvu sirovu ideju zapisujemo, proširujemo, raspravljamo o njoj, razvijamo korisničke scenarije, razgovaramo s ekspertima, testiramo s kolegama i korisnicima. Naravno, uvijek je teško balansirati između toga i zaštite ideje odnosno intelektualnog vlasništva od otuđivanja, no to je potrebno jer želimo povratnu informaciju koja će potvrditi ili pobiti koncept.
Nakon te početne faze osmišljavanja, radi se dokazivanje koncepta (Proof-of-Concept), gdje nam je već u dva navrata od iznimne pomoći bio program BICRO-a PoC i partnera Tehnološki park Varaždin, kroz koji smo dobili značajno sufinanciranje dokazivanja koncepta i izrade prototipa za proizvod C@N Motion i koncept u stvaranju C@N eMotion.
Na kraju, najvažniji je pokazatelj tržište, a tu treba imati i malo sreće. Mi smo u točno 15 godina postojanja nanizali preko 40 odličja za inovacije u čitavom svijetu. Još je važniji podatak da smo sve te inovacije i komercijalizirali te da od tih prihoda financiramo i daljnji razvoj i inovativni rad.