Mlada hrvatska poduzetnica razvila izvrsno dizajniran proizvod za pročišćavanje vode za piće

07. 03. 2024.

Ususret Međunarodnom danu žena donosimo inspirativnu priču mlade poduzetnice Dore Maroš koja paralelno razvija vlastiti hardverski startup, radi na puno radno vrijeme u uspješnoj hrvatskoj tvrtki i priprema svoj drugi magistarski rad. Zvuči impresivno, no ovakav životni stil zahtjeva predan rad, gorljivu želju za ostvarenjem ciljeva i, naravno, odricanje! Dora nam je ispričala kako sve spomenuto uspijeva posložiti u svima jednak 24/7/365 (ili kao ove godine 24/7/366) okvir.

Koje karakteristike definiraju uspješne ljude? Odgovor sigurno leži u proaktivnom stavu prema životu, spremnosti izlaska iz zone komfora i usmjeravanju vremena i energije na ostvarenje nekog poprilično neizvjesnog cilja. ZICER već niz godina provodi akceleracijski program namijenjen timovima i startupovima u najranijoj fazi razvoja poduzetničke ideje. Kroz intenzivan raspored predavanja i mentoriranja u kratkom je roku moguće steći ogromnu količinu primjenjivih poduzetničkih vještina, upoznati potencijalne suradnike, kolege i investitore, osvojiti čak i preseed investiciju i zakoračiti u poduzetništvo. Dora je prepoznala realan problem i pretočila ga u ideju za vlastiti biznis, prihvatila je izazov, prijavila se na ZICER-ov Startup Factory akceleracijski program 2022. godine, ušla u finale natjecanja i odnijela pobjedu. 

Odakle krenuti?

Ako vas nešto smeta, izvjesno je da i drugi, slični vama, također imaju takav problem. Smislite rješenje i krenite!

„Okus i miris u vodi iz slavine nije mi odgovarao. Zato sam odlučila kupiti neki pročišćivač za vodu. Pretražujući dostupne pročišćivače shvatila sam da ne mogu naći ništa što mi baš skroz odgovara pa sam zaključila da na ovome tržištu postoji dosta prostora za inoviranje. Tako mi je sinula ideja i odmah sam se bacila na istraživanje. Nedugo zatim, moja profesorica s fakulteta Gordana Ćorić, koja mi je tada držala predavanja iz kolegija Startup menadžment, savjetovala mi je da se sa svojom idejom prijavim na ZICER-ov akcelerator Startup Factory. Prijavila sam se i tako je sve krenulo“, o počecima govori Dora Maroš, osnivačica i direktorica startupa Creative water koji razvija brend PIRYA.

ZICER na putu

„ZICER – Zagrebački inovacijski centar uvelike je utjecao na moj put razvoja prema poduzetništvu. Tih par mjeseci, koliko je trajao Startup Factory program, bilo je izuzetno naporno i stresno. Uz kompletnu podršku ZICER-ovog tima, na razvoju projekta smo radili do kasnih sati, a često i vikendom. No, pod velikim pritiskom se stvaraju dijamanti pa je tako i PIRYA proizašla iz intenzivnog tempa Startup Factoryja. Pobjeda mi je donijela puno motivacije i vjere u ovo što radim. ZICER-ov tim mi i dan danas pruža veliku podršku koja itekako utječe na mene i moj projekt“, priča Dora.

Kako PIRYA pročišćava vodu iz slavine?

Dora kroz svoj startup razvija proizvod za pročišćavanje vode na kemijskoj i mehaničkoj razini. Naglašava kako je PIRYA u potpunosti bez plastike te kako su drugačiji i po tome što iz vode uklanjaju i nitrate. Sve su to uklopili u jedinstven minimalistički dizajn.

„Proizvod funkcionira tako da se u lijevak ulije voda iz slavine te se zatim okrene ventil. Voda tada prolazi kroz filter koji je sastavljen od prirodnih sirovina kao što je zeolit i aktivni ugljen te se tako pročišćava. Naime, zeolit je mineral koji ima strukturu s mnogo mikroporoznih šupljina. Ove mikropore imaju visoku sposobnost apsorpcije i razmjene iona. Kada se koristi za čišćenje vode, zeolit može apsorbirati štetne tvari poput teških metala, amonijaka i drugih nečistoća iz vode. Također može pomoći u omekšavanju vode uklanjanjem kalcija i magnezija. S druge strane, aktivni ugljen je oblik ugljena koji se tretira kako bi se povećala njegova površina i poroznost. Ovo povećava sposobnost adsorpcije tj. privlačenja i zadržavanja nečistoća na površini. Kada se koristi za čišćenje vode, aktivni ugljen može ukloniti organske tvari, klor, pesticide, lijekove, teške metale i druge nečistoće iz vode“, pojašnjava Dora.

Smanjimo korištenje plastične ambalaže!

„Želja mi je utjecati na plastični otisak pojedinaca na način da s pomoću ovog pročišćivača smanje kupovinu plastične ambalaže. Naime, naš pročišćivač ne samo da je bez plastike, već su i naši zamjenski filteri također u potpunosti od prirodnih materijala koji ne zagađuju okoliš. Tako istovremeno vodimo brigu o pojedincima koji piju čišću vodu i o okolišu. Smatram da jedno bez drugoga ne ide jer ako ignoriramo ekologiju, onda nam se to sve vraća, a pitka voda je najbolji primjer“, naglašava Dora.

Uživajmo u odličnom dizajnu!

„Uz primarnu svrhu stvaranja ekološki osviještenog proizvoda koji učinkovito pročišćava vodu, posebnu smo pažnju posvetili i dizajnu. Primijetili smo nedostatak pročistača vode na tržištu koji bi se istaknuo svojim izgledom. Zato smo se posvetili stvaranju proizvoda koji ne samo da je funkcionalan, već i privlačan oku. Naš pročistač vode PIRYA kombinira elegantne linije, moderni dizajn i luksuzne materijale kako bi stvorio estetski privlačan komad opreme za vaš dom. S ponosom možemo reći da je PIRYA ne samo rješenje za čistu vodu, već i dodatak vašem domu koji će privući pažnju i dodati dodir elegancije i stila“, isteče osnivačica startupa Creative water.

Tijek razvoja proizvoda

Ciklus razvoja proizvoda je uvijek sličan, i nikada ne prestaje, jer se tržište stalno mijenja.

„Nakon faze razvoja ideje napravili smo prototip proizvoda koji smo testirali, a potom i unaprijedi. Kada bi dobili unaprijeđenu verziju proizvoda onda bi i nju testirali, a potom unaprijedili i tako u krug dok nismo došli do nečega konkretnog što zadovoljava naše postavljene kriterije. Naime, testiranje prototipa je najbolji pokazatelj grešaka, a cilj je uočiti ih čim prije kako bi njihovo ispravljanje bilo što jeftinije. U razvoju proizvoda su nam pomagali razni stručnjaci, najviše kemijski inženjeri i inženjeri strojarstva, a moram reći kako sam na ovom putu i sama stekla jako puno znanja jer sam u svaki korak morala ući detaljno pošto sam koordinator svega. Također, veliku podršku mi daju obitelj i prijatelji, a što je definitivno doprinijelo bržem i uspješnijem razvoju.“

Zašto PIRYA?

Ime brenda je došlo spontano, pojašnjava Dora, i to u fazi kada su na umu imali jedan potpuno drugi naziv: „Sjedili smo na kavi moj poslovni partner i ja i raspravljali o kreativnim aspektima brenda. U tom  brainstormingu iskočio je naziv PIRYA. Čim se je izgovorilo znala sam da je to to. Naime, u južnoj Dalmaciji pirja znači lijevak, a što potpuno ima smisla zbog mog porijekla i oblika proizvoda. Slovo y mijenja slovo j te je tako postignuto da naziv brenda bude „naš, a svjetski“ što sam i htjela jer moja vizija je da PIRYA bude globalno prepoznata.“

Kako je danas razvijati hardver?

„Rekla bih da ovisi o tome što se razvija. Postoji puno kriterija po čemu je neki hardver kompleksnije razviti. Prije svega tu važnu ulogu igraju cijena i dobavljivost komponenti. Zatim, potreba za stručnjacima i za inženjerima. Dobar primjer izuzetno kompleksnog proizvoda je Rimčeva Nevera. Naš je proizvod, rekla bih, srednje zahtjevno razvijati. No, bez obzira na svu kompleksnost ja sam sklonija hardverima jer fizički proizvodi imaju tu opipljivu dimenziju koja otvara prostor za strast prema detaljima i dizajnu. Danas su poduzetnici puno više orijentirani na razvoj softvera, kako se razvija IT industrija tako se na tom području otvara puno mogućnosti, no mene to baš naročito i ne zanima. Čak bi rekla za sebe da imam otpor prema novitetima u tom području, jer to sve za mene ide nekako prebrzo i donosi radikalne promjene“, iskreno komparira Dora.

Balans kao imperativ

„Paralelno s vođenjem vlastitog poslovanja, radim i za drugog poslodavca, što mi pruža priliku za daljnji profesionalni razvoj i iskustvo u velikoj korporaciji. Uz to, upravo završavam i drugi po redu magisterij. Naime, trenutno pišem diplomski rad, čija tema se bazira na analizi alternativnih izvora financiranja za startupove. Ovaj rad za mene nije samo akademski zadatak, već je i prilika za istraživanje ključnih faktora uspjeha u poduzetništvu, što će mi sigurno biti od velike vrijednosti u daljnjem vođenju vlastitog poduzeća. Ovaj period u mom životu zahtijeva mnogo odricanja i fokusa. Recimo, ja jako volim putovati, no sada, u ovoj fazi projekta morala sam se odreći tog zadovoljstva, što mi teško pada“, priča nam Dora i dodaje kako je za napredovanje na poduzetničkom putu potrebno i dosta  hrabrosti jer je poduzetništvo prepuno rizika s kojima se treba znati i moći nositi. Iako Dora, kako kaže, trenutno nema potpune ravnoteže u balansiranju između različitih obveza, vjeruje kako će njezina upornost rezultirati postizanjem ciljeva i da će joj se uloženi trud isplatiti.

Dora sa svojim startupom ima jasan cilj. Prvi značajan korak ka njegovom ostvarenju bit će realizacija crowdfunding kampanje koju planiraju lansirati uskoro, a s pomoću koje namjeravaju dobiti globalni interes tržišta. To će biti i prva prilika za kupnju Piriyje, a startupu Creative water odskočna daska za pokretanje serijske proizvodnje.

Ostale novosti i projekti