Učini to drukčije – Lean Startup metodologija

06. 04. 2021.

Veliki broj startupova ne uspije. Ali neke od tih neuspjeha moguće je spriječiti. Lean Startup je globalno usvojen pristup koji mijenja način na koji se grade tvrtke i lansiraju novi proizvodi.

Ovaj pristup potiče tvrtke na učinkovitost i optimalnije korištenje ljudske kreativnosti. Inspiriran lekcijama iz lean proizvodnje, oslanja se na validirano učenje, brza znanstvena eksperimentiranja, kao i mnoge kontra-intuitivne prakse koje skraćuju cikluse razvoja proizvoda, mjere stvarni napredak ne pribjegavajući ‘metrici taštine’ i uče o tome što kupci zaista žele. Pristup tvrtkama omogućava pivotiranje i mijenjanje planova iz minute u minutu.

Lean Startup mogu koristiti tvrtke svih veličina zbog toga što poduzetnicima nudi smjernice za kontinuirano testiranje njihovih ideja i poslovne vizije. Daje im mogućnost osluškivanja glasa njihovih kupaca, prilagodbe i usvajanja povratne informacije. A to rezultira agilnim i inovativnim poslovanjem.

Pristup je preuzet od Erica Riesa i pruža metodologiju stvaranja i upravljanja uspješnim startupovima u doba kada oni trebaju inovirati više no ikad.

Glavna razlika između tradicionalnih procesa razvoja proizvoda i Lean Startup pristupa je u činjenici da se tradicionalni razvojni procesi vode pitanjem „Možemo li izraditi ovaj proizvod?“, dok se Lean Startup temelji na poduzetničkom načinu razmišljanja i pitanju “Treba li se ovaj proizvod proizvesti?”. Pristup se bavi pronalaženjem problema, validacijom i izgradnjom proizvoda koji će riješiti problem, cijelo vrijeme imajući na umu kupce. Kada gradite lean startup, želite biti sigurni da neprestano testirate i provjeravate svoj proizvod  – kako bi on bio što brže u rukama vašeg kupca – te istovremeno maksimizirate rast poslovanja.

Ali kako se stvara lean startup?

Predstavljamo tri koraka s kojima poduzetnici mogu započeti: pronađi, izvrši i validiraj.

1. PRONAĐITE poslovnu ideju i koristeći Build-Measure-Learn (‘izradi-izmjeri-nauči’) proces

„Veliko pitanje našeg vremena nije ‘Može li se to napraviti?’, već ‘Treba li se napraviti?’ To nas stavlja u neobičan povijesni trenutak: naše buduće blagostanje ovisi o kvaliteti naše kolektivne mašte. “

– Eric Ries, The Lean Startup

Razmišljajući o svojoj poslovnoj ideji, bitno je znati je li problem koji će vaš proizvod riješiti dovoljno važan da bi ga kupci željeli kupiti. Budite sigurni da ima dovoljno „takvih ljudi“ – vaših potencijalnih kupaca – kako bi vaše poslovanje bilo profitabilno. Također biste trebali obratiti pažnju na probleme s kojima se ljudi susreću u svakodnevnom životu. Kupci moraju smatrati vaš proizvod dovoljno vrijednim kako bi se odlučili na njega.

Lean Startup vodi nas k definiranju hipoteze, gradeći prvotni proizvod ili značajku koja tu hipotezu može testirati. Zatim učimo o tome što se događa i prilagođavamo proizvod u skladu s tim. Ova jednostavna metoda omogućuje tvrtkama istovremeni razvoj niza ideja.

Build-Measure-Learn može se primijeniti na gotovo sve. Možete, primjerice, testirati postupak neke nove značajke postojećeg proizvoda.  

Imajte na umu da je vaš cilj pronaći najbrži način ponavljanja kroz Build-Measure-Learn ciklus. Morate odlučiti je li vašem projektu potreban još jedan ciklus ili se potrebno zaustaviti i prijeći na drugu ideju. A ako imate iskustva u korištenju Lean Startup metodologije, za postizanje još boljih rezultata istražite Gartnerov dijagram koji kombinira Design Thinking, Lean Startup i Agile pristupe (vidi Gartner, 2016).

Kad se odlučite za svoju poslovnu ideju, vrijeme je da. . .

2. IZVRŠITE poslovnu ideju, tj. izradite svoj MVP

Dakle, vrijeme je da izradite svoj minimalni održivi proizvod (MVP). Da biste stvorili MVP, ne morate nužno početi kodirati. To može biti i jednostavna prezentacija koja opisuje korisničko putovanje kupca. Više o izradi MVP-a možete pročitati u našem prethodnom članku.

Nakon što izradite MVP,. . .

3. VALIDIRAJTE poslovnu ideju

“Startupovi postoje ne samo kako bi se stvarali proizvodi, ostvarivao profit i zadovoljavale potrebe kupaca. Oni postoje kako bi naučili kako graditi održivo poslovanje. Ovo se učenje može znanstveno potvrditi izvođenjem čestih eksperimenata koji poduzetnicima omogućuju testiranje svakog elementa njihove vizije. “

– Eric Ries, The Lean Startup

Validacija proizvoda ključni je korak u izgradnji uspješnog lean startupa. Glavna ideja koja stoji iza ovog koraka je eksperimentiranje s poslovnom idejom u stvarnom svijetu. Testirajte svoj MVP sa stvarnim kupcima na tržištu. Na taj ćete način doznati je li vaša ideja održiva i prikupiti podatke koje možete analizirati. Pomoću ovih podataka odlučit ćete biste li trebali nastaviti izrađivati svoj proizvod, dotjerivati ​​ga ili pivotirati svoju poslovnu strategiju. Ako su rezultati vašeg MVP testiranja više pozitivni nego negativni, nastavite graditi svoj proizvod. Uključite i povratne informacije testera kako biste stvorili optimalni proizvod. Tako će vaš proizvod bolje zadovoljiti potrebe vaših kupaca, a to je nešto što se naziva validirano učenje.

Ako su rezultati vašeg MVP testiranja uglavnom negativni, vrijeme je za mijenjanje proizvoda i/ili preusmjeravanje poslovne strategije. Ovo iziskuje dramatičan pomak u vašoj metodi zbog toga što ćete morati prilagoditi proizvod kako biste udovoljili željama i potrebama vaših kupaca. Podaci dobiveni putem povratnih informacija trebali bi biti dobra polazna točka za ovaj korak. Kako biste bili učinkovitiji u ovom procesu, upotrijebite Lean Startup Canvas (ili Lean Canvas) i mnoštvo izvrsnih primjera koji se mogu pronaći na internetu.

Ovaj je članak dio projekta CE-Connector. Za sve startupove u potrazi za poslovnim anđelima i poslovne anđele u potrazi za svojim sjajnim startupovima tvrtkama, CE-Connector ima otvoren poziv. Hrvatski projektni partneri su ZICER – Zagrebački inovacijski centar i Invento Capital Partners.

Posjetite web stranicu projekta i prijavite se!

www.interreg-central.eu/CE-Connector

Imate li dodatnih pitanja? Pošaljite nam e-mail na ce-connector@zicer.hr.

Ostale novosti i projekti