“Mjeriti je znati”, riječi su fizičara i matematičara Lorda Kelvina. Prošlog tjedna pisali smo o ključnim pokazateljima uspješnosti i o tome kako poslovna metrika pomaže poduzećima da održe svoje poslovanje na pravom putu. Danas zaokružujemo priču s još dva važna pokazatelja.
Ovaj niz članaka namijenili smo startupovima i poslovnim anđelima, ali i svima ostalima u biznisu. Nakon što smo vas upoznali s prvih 5 ključnih pokazatelja uspješnosti, ovoga tjedna donosimo dva dodatna pokazatelja: često korišten pokazatelj operativne učinkovitosti i AARRR okvir poznat kao Startup metrika za pirate.
Operativna učinkovitost
Tehnički i najjednostavniji način mjerenja operativne učinkovitosti je izračunavanje omjera ostvarenog učinka i utrošenog ulaganja tj. jednostavno podijelimo ukupni iznos svih troškova za bilo koje dano razdoblje s ukupnim prihodom za to razdoblje. Ulazni podaci obično bi bili novac (trošak), ljudi ili trud/vrijeme. Izlazi bi obično bili novac (prihod, marža, novac), novi kupci, lojalnost kupaca, diferencijacija tržišta, proizvodnja, inovacije, kvaliteta, brzina i okretnost, složenost i sl.
Korištenje ovog KPI-ja je svakako preporučljivo jer otkriva jesu li troškovi poslovanja viši ili niži od prihoda koje ostvarujete navedenim poslovanjem.
AARRR ili Start-up metrika za pirate
Poduzetnik i poslovni anđeo Dave McClure 2007. godine je stvorio korisnu metriku u pet koraka temeljenu na modelu životnog ciklusa kupaca koja se obično naziva Startup metrika za pirate. Dok je radio na tome, glavni cilj McClurea bio je pomoći startupovima da utvrde svoje slabe točke, tako da model pokriva sve obrasce ponašanja kupaca. Ovakav pristup može vam pomoći da bolje razumijete svoje kupce, optimizirate korisničko iskustvo za svoje klijente, bolje izmjerite konverziju i usredotočite se na prave kanale.
Model se sastoji od pet koraka:
O: Akvizicija – odakle/s kojih kanala dolaze vaši korisnici? Kako vas pronalaze?
O: Aktivacija – imaju li vaši korisnici dobro prvo iskustvo? Koliko ih posto ima?
R: Zadržavanje – vraćaju li se i ponovno kupuju/koriste?
R: Preporuka – preporučuju li vaši korisnici vaš proizvod, te pričaju li drugima o njemu?
R: Prihod – možete li unovčiti bilo što od ovog ponašanja? Kako vaše poslovanje zarađuje?
Više o operativnoj učinkovitosti i Startup metrici za pirate pročitajte ovdje u članku.
Za sve startupove koji traže svoje poslovne anđele, trenutno je u tijeku otvoreni poziv na projektu CE-Connector. Radi se o transregionalnoj platformi koja se sastoji od 6 zemalja i koja osigurava podršku startupovima s inovativnim rješenjima u području energije i održivog okoliša, sigurnosti i novih tehnologija kroz povezivanje s poslovnim anđelima. Hrvatski partneri zaduženi za provedbu projekta su ZICER – Zagrebački inovacijski centar i Invento Capital Partners te pridruženi partner HAMAG-BICRO.
Za više informacija o trenutno otvorenom pozivu za poslovne anđele i startupove kliknite na LINK, posjetite web stranicu projekta ili nam se obratite e-mailom na ce-connector@zicer.hr.
Prvi krug prijava otvoren je do 28. veljače 2021. godine.